Etävanheimpainilta – perusopetuksen oppimisen tuen muutokset

Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto KLVL, Kuurojen Liitto ja Viittovat perheet ry kutsuvat kuulovammaisten ja / tai viittovien lasten vanhempia ma 4.11. klo 17.30–19.30 yhteiseen vanhempainiltaan Zoom-alustalla. Kerromme lyhyessä tietoiskussa siitä, mitkä asiat muuttuvat.

Tarkoitus on myös keskustella! Opetushallitus on pyytänyt vammaisjärjestöjä keräämään tietoa sellaisista hyvistä toimintatavoista ja ratkaisuista, jotka on oppilaiden vanhempien mielestä tärkeä säilyttää jatkossakin. Opetushallitus päivittää koulujen opetussuunnitelmaa oppimisen tuen osalta, ja toivovat vanhemmilta esimerkkejä, joita voi jakaa tiedoksi Suomen kouluille.

Vanhempainiltaan on tilattu suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen tulkkaus. Ilmoittaudu viimeistään 3.11.2024.

Kysymyksiä vanhemmille:

  • Kerro hyviä esimerkkejä siitä, millaisissa tilanteissa esiopetuksen ja kodin tai koulun ja kodin yhteistyö on sujunut hyvin. Mitä silloin tapahtui? Liittyikö asiaan muita henkilöitä, esim. kuntoutusohjaaja tai muu koulun ulkopuolinen henkilö?
  • Jos lapsesi tai nuoresi tarvitsee tukea koulussa, miten saat siitä tietoa? Jos sinulle kerrottiin tuen tarpeesta jo ennen kuin esiopetus tai koulu alkoi, missä se tapahtui tai kuka kertoi? Tunnistaako koulu lapsesi tuen tarpeen vai pitääkö sinun itse kertoa? Miten lapsesi oppimista seurataan?
  • Millaisia lapseesi liittyviä asioita sinun mielestäsi on tärkeä kirjata lapsen tietoihin? Mitä on hyvä kirjata hänen tarpeistaan ja tukitoimistaan? Millainen on hyvä erityisen tuen päätös?
  • Mitä hyvää tai mitä huonoa tietosuoja tuo lapsen asioiden hoitamiseen?  Onko mielestäsi ok, että eri papereista kerätään tietoa yhteen vai haluatko pitää paperit mieluummin erikseen?
  • Kun olet osallistunut ns. nivelvaiheen palaveriin, ketä muita niihin on osallistunut lapsen opettajan lisäksi? Mitä hyötyä heidän panoksestaan oli?

STÖD FÖR LÄRANDE OCH SKOLGÅNG I GRUNDSKOLORNA ÄNDRAS 2025 – VÄLKOMMEN TILL FÖRÄLDRAKVÄLL PÅ NÄTET

Hörselskadade Barns Föräldraförbund RF, Finlands Dövas Förbund och Viittovat perheet ry bjuder föräldrar av barn som har hörselskadade och / eller tecknar in till en gemensam föräldrakväll den 4.11. kl. 17:30-19:30 (via Zoom). Vi berättar i ett nötskal om vad som kommer att förändras!

Vi ska också diskutera! Utbildningsstyrelsen har bett att organisationer för personer med funktionsvariation samlar föräldrarnas erfarenheter om god praxis och bra lösningar som är värda att bevaras. Utbildningsstyrelsen har börjat uppdatera läroplanen och hoppas på att få exempel som kan spridas till alla skolor i Finland.

Vi har beställt tolkning på finskt och finlandssvenskt teckenspråk till webbinariet.

Frågor till föräldrarna:

  • Ge goda exempel på situationer där samarbetet mellan förskola/skola och hem har fungerat bra. Vad hände då? Var det andra personer inblandade, t.ex. en rehabiliteringshandledare eller någon annan person utanför skolan?
  • Hur får du information i fall ditt barn eller din ungdom behöver stöd i skolan? Om du fick veta om behovet av stöd innan förskolan eller skolan började, var skedde det och vem gav informationen? Känner skolan igen ditt barns behov av stöd eller måste du själv berätta det för dem? Hur följer man upp ditt barns lärande?
  • Hurdana saker tycker du är viktigt att anteckna om ditt barn i skolans dokument? Vad bör antecknas om hens behov och stöd? Hur ser ett bra beslut om särskilt stöd ut?
  • Vad är bra eller dåligt angående dataskyddet vad gäller att sköta ditt barns angelägenheter?  Tycker du att det är okej att samla information från olika dokument till ett och samma eller skulle du hellre hålla dem åtskilda?
  • Vem, förutom barnets lärare, har deltagit på möten för att diskutera ett övergångsskede (t.ex. från daghem till förskolan)? Vad hade du för nytta av de andra personernas synpunkter?