Hätäpuhelu viittoen

kirjoittaja: Marika Rönnberg, Kuurojen Liiton erityisasiantuntija

Vuosien unelma on nyt vihdoin totta: hätäpuhelun voi soittaa viittomakielellä! Katsotaanpa vähän taaksepäin, miten tähän on päädytty.

Hätäpuhelut saavutettavaksi kaikille

Kuurojen Liitto ry kävi jo 1990-luvun lopulla sekä Hätäkeskuslaitoksen että eri ministeriöiden kanssa keskusteluja siitä, että myös kuurojen ja kuulovammaisten täytyy voida hälyttää itsenäisesti apua. Perusteluna oli se, ettei ole oikeudenmukaista eikä yhdenvertaista olettaa, että kuuro etsii hätätilanteessa aina jonkun kuulevan, joka voi soittaa hätäpuhelun kuuron puolesta. Tällainen tapa voi viivästyttää etenkin maaseudulla avun saapumista niin paljon, että joku saattaa kuolla.

Aluksi saatiin alueelliset hätätekstiviestinumerot, joihin sai lähettää hätätekstiviestin. Ongelmana oli se, ettei näitä numeroita ollut saatavilla julkisesti. Hyvässä yhteistyössä Kuuloliitto ry:n kanssa tehtiin 17 vuotta aktiivista vaikuttamistyötä, joten vihdoin joulukuusta 2017 alkaen on voinut hätätekstiviestin lähettää suoraan numeroon 112.

Hätätekstiviestin käyttö tosin yhä vaatii rekisteröitymisen palveluun suomi.fi -sivuston kautta. Täysin yhdenvertaista ei hätätekstiviestin käyttö siis vielä ole, sillä puhelu numeroon 112 ei vaadi rekisteröitymistä.

Viittomakielinen hätäpuhelu-pilotti

Viittomakielinen hätäpuhelu on Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen yhteinen hanke, Kuurojen Liitto on mukana ohjausryhmässä. Pilotin piti alkaa jo kesällä 2019, mutta teknisistä syistä alku viivästyi ja korona siirsi aloitusta lisää.

Pilotti päästiin vihdoin aloittamaan 15.6.2021.  Vuoden kestävän pilotin aikana palvelu on auki ma-pe klo 8-16.

Käytännössä palvelu toimii niin, että käyttäjä lataa älypuhelimelleen 112 Suomi -sovelluksen. Mene sovelluksen PALVELUT -kohtaan, valitse KIIREELLINEN HÄTÄILMOITUS ja sen alta HÄTÄILMOITUS VIITTOMAKIELELLÄ. Tällä tavalla saat videopuhelun Kelan hätäpuhelutulkeille, jotka soittavat hätänumeroon ja tulkkaavat puhelusi.

Myös hätätekstiviestitapa on yhä käytössäsi, mikäli nettiyhteys on liian heikko viittomakielisen hätäpuhelun tarpeisiin. Avun tarvehan saattaa tulla vaikka keskellä metsää, kun on ajanut hirvikolarin.

Ethän soita viittomakielistä hätäpuhelua vain testausmielessä. Käytä sitä vain, kun on oikea hätätilanne.

Annathan palautetta

Hätäkeskuslaitos ja Kela toivovat palautetta palvelun käytöstä ja laadusta, joten lähetä tietoa joko Kelaan, Hätäkeskuslaitokseen tai Kuurojen Liittoon. Jokainen palaute auttaa kehittämään pilotin jälkeistä palvelua. Toiveena on, että pilotin aikana kertyisi riittävästi viittomakielisiä hätäpuheluita, jotta voimme todentaa, että palvelulle on tarvetta ja sitä tulee yhä kehittää.

Käytännön ohjeet sovelluksen lataamiseen sekä palvelun käyttöön löytyvät sekä Kelan että Hätäkeskuslaitoksen sivuilta. Huomaathan, että jos olet ladannut 112 Suomi-sovelluksen ennen 15.6., sinun täytyy päivittää sovellus, että saat viittomakielisen hätäpuhelun käyttöösi.

LISÄTIEDOT:

https://112.fi/hatailmoitus-viittomakielella

https://112.fi/112-suomi

kela.fi/hatailmoitus-viittomakielella